Od aspirativních sportovních videí, přes spolupráci s fast foodovými řetězci až po problémy s poruchami příjmu potravy: mladá generace neměla nikdy tak toxický vztah k jídlu, jako dnes.
Jestli existuje osoba, kterou generace Z bere jako vzor, neustále ji pozoruje, napodobuje a obdivuje, pak je to Bella Hadid. Ať už jde o pár Uggs nošených s bílými šortkami, vintage kabelky Prada, nebo virální momenty na molu. Vše, čeho se modelka dotkne, se promění v mediální fenomén. Dokonce i to, co jí, nebo nejí, se stává předmětem diskusí, zejména na TikToku.
Zároveň TikTok téměř paradoxně slouží jako útočiště pro tisíce dospívajících, kteří se potýkají s poruchami příjmu potravy. Pro ně se tato platforma může stát dvousečnou zbraní: na jednu stranu je bezpečným místem, kde se mohou otevřít a svěřit, ale zároveň musí být neustále ve střehu.
Jaké myšlenky v nich tedy mohou vyvolat příspěvky, kde jedna z nejúspěšnějších supermodelek, obdivovaná pro svou krásu a božskou postavu, zveřejňuje videa, v nichž jí kousek pizzy nebo hamburgeru, nebo kde ukazuje, jak se dělají chutné sendviče s uzeninami a různými omáčkami? Reakcí je nespočet. Všichni totiž ještě máme v živé paměti její působení v reality show The Real Housewives of Beverly Hills. A také nemůžeme zapomenout na její matku Yolandu Hadid, která je dodnes známá tím, že svým vlastním dcerám, včetně Gigi, stanovuje přísná, až toxická pravidla ohledně jejich stravování.
Mnozí zase tvrdí, že tato jídla, ve většině případů nezdravá, tučná a z fast foodu, nejsou pro celebrity jen pouhé rekvizity, které okatě před fotografy jí, aby vyvolaly dojem normálnosti. Nejedná se jen o fotky Belly Hadid s pizzou a oscarové afterparty momentky s burgery. Výsledkem jsou celebrity v neobyčejných rolích a situacích, avšak obklopené jídlem, které milují miliony lidí po celém světě.
Ukázkovým příkladem může být třeba poslední narozeninová oslava Kim Kardashian. Kim musela zrušit svůj let private jetem do Las Vegas kvůli špatnému počasí a s celou rodinou skončila v řetězci rychlého občerstvení In-and-Out v Los Angeles. Jídlo si objednala v péřovém boa, podprsence a lesklých kalhotách. Fast food řetězec se tak na malou chvíli stal kulisou z „normálního“ života Kim Kardashian. Té samé Kim Kardashian, která před pár měsíci veřejně prohlásila, že zhubla téměr deset kilo, aby se vešla do šatů Marilyn Monroe na Met Gala.
Rozporuplný vztah mezi celebritami a rychlým občerstvením není ničím novým. Stačí si vzpomenout na legendární fotky modelek Victoria's Secret před jejich přehlídkami, kde jsou obklopené pizzami a hranolkami. Andílci totiž také jedí, takové bylo hlavní poselství těchto fotek. Na veřejnost mezitím unikly zvěsti o tom, jak většina z nich před show pije pouze smoothie a drží drastické diety.
Skoro to vypadá, že jakmile se na internetu nebo v médiích začne příliš probírat téma jídla, nebezpečných diet a „zázračných doplňků na hubnutí“, jako je Ozempic, dotyčná celebrita se nechá vyfotit paparazzi při konzumaci fast foodu nebo pizzy. Cílem je zabránit všem možným obviněním a podezřením z držení hladovky.
Ale nejen to. Jak vysvětlila dietoložka Mallory Page na TikToku, jakmile vidíme celebrity jíst normální věci, připadají nám důvěrně známé, blízké a dostupné. Zároveň to však vyvolává otázku: když jíme stejné věci, proč tedy nevypadáme stejně? Je zřejmé, že rozdíl není v hamburgeru, ale v životním stylu, který umožňuje přístup k nejlepším doktorům, výživovým odborníkům a kuchařům. Proto nikdy nebudeme vypadat jako Bella Hadid.
Právě na základě této dichotomie, této nejisté rovnováhy, se do hry dostává marketing. „Vítejte v éře happy mealu určeného pro celebrity. Společnosti rychlého občerstvení se předhánějí v tom, aby své výrobky spojily s hudebními hvězdami a influencery v naději, že jejich menu osloví mladší publikum. Pro spotřebitele je to relativně levný a snadný způsob, jak se spojit nebo alespoň myšlenkově propojit se svými oblíbenými celebritami nebo influencery. Tato partnerství s celebritami také pomáhají značkám získat přístup tam, kde miliony lidí tráví spoustu času: Instagram, TikTok a další platformy sociálních médií,“ napsal před časem deník The New York Times.
Ve chvíli, kdy píšu tento článek, mi na mobilu vyskočí upozornění na speciální Valentýnské menu Cardi B a Offseta v McDonald’s. Aspirativní videa o tom, jak mít břišáky jako Bella Hadid a fotky, kde celebrity požírají pizzu, hranolky a pijí colu, vyvolávají rozporuplné reakce a v ústech zanechávají trpkou pachuť.
Zvláště v době, kdy mladá generace neměla nikdy tak toxický vztah k jídlu, jako dnes a spousta lidí se potýká s poruchami příjmu potravy.