Americký White House má novou kauzu. Tentokrát se týká využívání, nebo spíš zneužívání influencerů. O co jde?
Dlouhodobá strategie Bílého domu ve využívání influencer marketingu se znovu dostala pod palbu kritiky kvůli spolupráci s running influencerkou Kate Mackzs. Kate má na TikToku skoro 800 tisíc sledujících a dělá rozhovory s lidmi při běhání, a naposledy ho natočila s mluvčí bílého domu, Karoline Leavitt.
Trumpova tisková mluvčí, která je btw nejmladší reprezentantkou Bílého domu ever, prováděla influencerku místo běhání po celém domě. Přestože šlo spíše o tour než politický obsah, strhla se na Macksz kritika. Lidé například komentovali: „Nemůžu se dočkat videa s Putinem!“ a influencerka video opakovaně smazala a znovu nahrála.
Lidé ji kritizovali za to, že je „nástrojem propagandy“ a „normalizuje fašismus“. Virální se stala reakce Hope Walz, dcery kandidáta na viceprezidenta Tima Walze, se kterým Kate Mackzs před listopadovými videi taky točila running interviews. Podle Hope legitimizuje Mackzs škodlivou vládu. Konzervativci naopak Mackzs podporují za to, že přináší rovnováhu do woke bubliny.
Karoline Leavitt v Bílém domě taky nově zavedla briefingy pro influencery namísto pouze klasických novinářských konferencí. Briefingy jsou samy o sobě kritizovány za to, že v nich panuje velmi vstřícná a nekritická atmosféra, a někteří novináři a novinářky je přirovnávají inscenovaným PR aktivitám v Severní Koreji.
„Děkuji, Karoline, že nás tu máte, a že jsem dostala první otázku. A můžu potvrdit, že díky deportacím na Floridě moji Uber řidiči konečně zase mluví anglicky, takže díky za to!“
Na akcích se objevují hlavně pravicoví a Donaldu Trumpovi loajální tvůrci, jako Tim Pool, DC Draino, Dom Lucre nebo Link Lauren. Trumpova vláda celkově obchází mainstreamová média a snaží se komunikaci primárně šířit přes sociální sítě a jim nakloněné influencery. S těmi si pěstuje vztah skrze exkluzivní přístup k informacím, které dostávají dříve než média, například ke složce Jeffreyho Epsteina.
Tento obsah vzniká zásadně bez filtru a bez fact checkingu, jelikož influenceři a influencerky nejsou nestranní. Bidenova vláda taktéž pracovala s influencery*influencerkami, ale hlavně edukativním způsobem, například ohledně očkování na COVID-19 nebo války na Ukrajině. Nikdy nevytlačovali tradiční média a nepůsobili tak agresivně a propagandisticky jako je tomu teď při Trumpově administraci.
Zdroje: FastCompany, The Journal, NewsWeek, The Altantic, The Independent