Rok 2026 bude pro formulový svět rokem velkých změn a jednou z nich bude nový tým na gridu - Cadillac. Plánuje narušit evropskou dominanci a přinést do královny motorsportu americkou sílu a inovaci. Podaří se jim prosadit v nekompromisním světě nejrychlejších závodních strojů?
Jak píše oficiální web F1: Formula 1 will have a new kid on the block in 2026! Je ním americký tým Cadillac, který je jinak známý svými luxusními vozy a technologickými inovacemi. Tento tým ve spolupráci s TWG Motorsports a za podpory General Motors po dlouhých debatách konečně získal oficiální schválení od Mezinárodní automobilové federace FIA a vedení F1 k účasti jako jedenáctý tým šampionátu. Poprvé tak od roku 2016 uvidíme 22 monopostů na startu.
V lednu 2023 oznámila společnost Andretti Global svůj záměr vstoupit jako Andretti Cadillac do Formule 1. Tento krok sice schválila FIA, ale odmítly ho týmy, které součástí už dávno byly. Argumentovaly tím, že jméno Andretti by šampionátu nepřidalo dostatečnou hodnotu, a naopak by mohlo vytvářet problémy.
Otočka nastala během minulého roku, kdy v říjnu 2024 bývalý pilot F1 Michael Andretti oznámil, že ustoupí z vedení týmu i celé organizace a místo toho předá vládu Danu Towrissovi. Tím větší iniciativu přebrala firma General Motors a za těchto podmínek v listopadu 2024 vznikla dohoda o vstupu F1, která byla teď v březnu oficiálně potvrzena.
Z nového přírůstku ve startovním poli je nadšený i prezident FIA Mohammed Ben Sulayem, který označil tento krok za transformační moment pro šampionát.
„Rozšíření šampionátu FIA Formule 1 o jedenáctý tým v roce 2026 je milníkem. Cadillac přinese novou energii, která je v souladu s novými předpisy FIA 2026 a zahájí tak vzrušující éru tohoto sportu,“
To, že Formule 1 zažívá velký boom, a to zejména ve Spojených Státech, není novinkou, a právě toho chce tým využít. Přijetím Cadillacu se Formule 1 krok za krokem stává globálnějším a atraktivnějším sportem pro investory a milovníky motoristického sportu. Takový strategický krok bude znamenat nejen posílení amerického vlivu v moto světě, ale také přinese nové impulzy, které mohou ovlivnit technologický vývoj.
Po tom, co šéf týmu Graeme Lowdon pro F1.com řekl: „Nechceme se jen ukázat a závodit, chceme být tak konkurenceschopní, jak jen můžeme být.“, můžeme očekávat, že tato změna přispěje k ještě větší soutěživosti na trati, což jak fanoušci a fanynky, tak jezdci a týmy určitě ocení.
Na začátku svého působení bude tým Cadillac využívat ověřené komponenty od Ferrari, konkrétně pohonné jednotky a převodovky. Tato spolupráce zajistí potřebnou stabilitu, dokud General Motors nedokončí vývoj vlastních motorů.
Tým bude mít své zázemí strategicky rozprostřeno a to v USA - konkrétně v Indianě, Severní Karolíně a Michiganu, a také v Silverstonu v Anglii, kde sídlí řada technologických center Formule 1.
Asi tě (stejně jako mě) zajímá, kteří jezdci budou vybráni do nového týmu, protože možností je opravdu mnoho. Šéf týmu Graeme Lowdon oznámil, že tým vybere svou první jezdeckou sestavu na základě výkonů a zásluh a i přes to, že je tým amerického původu, není podmíněno, že oba vybraní jezdci budou Američani. Jde mu totiž především o to, najít jezdce, kteří přinesou hodnotu a přispějí k celkovému rozvoji programu.
V současnosti se mluví o několika jezdcích bez závodního místa, kteří jsou spojováni s tímto novým projektem. Bude to tedy Sergio Perez, Valtteri Bottas, nebo Zhou Guanyu? Ti totiž přišli o svá místa na konci minulé sezóny a novému týmu by mohli nabídnout cenné zkušenosti.
Další jezdec, nad kterým visí velký otazník, je Colton Herta, který jezdí IndyCar a dříve testoval pro McLaren. Podle vlastních slov nabídku zvažuje, ale problémem je, že v současnosti nemá dostatek bodů na superlicenci, což mu brání ve startu v F1.
„Ještě je trochu brzy na podrobnosti, protože teprve až teď jsme schopni zahájit smysluplné rozhovory,“
Takže na to, jak to ale celé dopadne, si musíme ještě počkat, ale dej nám vědět, jaké jsou tvoje tipy!!